Τι είναι ο Γλυκαιμικός Δείκτης;

Γλυκαιμικός Δείκτης

Ο γλυκαιμικός δείκτης αποτελεί ένα μέτρο για το πόσο γρήγορα μετά την κατανάλωση ενός τροφίμου ανεβαίνουν  τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα μας. Όσο πιο υψηλός ο γλυκαιμικός δείκτης του τροφίμου, τόσο ταχύτερη και πιο απότομη η αύξηση της γλυκόζης μετά την κατανάλωσή του.

Γλυκαιμικός Δείκτης > 70 χαρακτηρίζει τρόφιμο υψηλού γλ. δείκτη όπως :

το μέλι, το λευκό ψωμί, η πατάτα και κάποια φρούτα όπως το καρπούζι ή η μπανάνα (ώριμη)

Γλυκαιμικός Δείκτης: 56 - 69 χαρακτηρίζει τρόφιμο μεσαίου γλ. δείκτη όπως:

 το ρύζι, η μπανάνα (άγουρη), το πεπόνι, τα πατζάρια, τα σύκα και οι σταφίδες

Γλυκαιμικός Δείκτης < 55 χαρακτηρίζει τρόφιμο χαμηλού γλ. δείκτη όπως :

τα περισσότερα λαχανικά, φρούτα και οι φακές.

Όπως ίσως θα παρατηρείτε, παρεμφερή τρόφιμα με την ίδια περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες είναι δυνατόν να παρουσιάζουν διαφορετικό γλυκαιμικό δείκτη, για αυτό τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη ή συναφείς διαταραχές, είναι καλό να λαμβάνουν υπόψη και το δείκτη αυτό, στη διατροφή τους.

 

Τι επηρεάζει την τιμή του γλυκαιμικού δείκτη;

Υπερίσχυσε για χρόνια η αντίληψη πως ο γλυκαιμικός δείκτης είναι εξαρτάται απλά από την ποσότητα και το είδος των υδατανθράκων του τροφίμου ή του γεύματος, ωστόσο η σύγχρονη επιστήμη υποδεικνύει πως ο γλυκαιμικός δείκτης επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες:

Παρουσία φυτικών ινών

Ένα τρόφιμο ή ένα γεύμα πλούσιο σε φυτικές ίνες παρουσιάζει χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη σε σύγκριση με ένα γεύμα αποτελούμενο μόνο από απλά σάκχαρα. Αυτός είναι ο λόγος που το λευκό ψωμί έχει υψηλότερο γλυκαιμικό δείκτη σε σχέση με το ψωμί ολικής άλεσης, όπως επίσης και τα φρούτα ολόκληρα έχουν χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη σε σχέση με το χυμό τους που δεν περιέχει καθόλου φυτικές ίνες.

 

Παρουσία πρωτεΐνης και λίπους στο γεύμα

Ένα τρόφιμο μπορεί να έχει διαφορετική επίδραση στο σάκχαρο του αίματος αν καταναλωθεί μόνο του και διαφορετική αν καταναλωθεί μαζί με άλλα τρόφιμα στο πλαίσιο ενός γεύματος. Για παράδειγμα, ο γλυκαιμικός δείκτης του ψωμιού είναι υψηλότερος αν αυτό καταναλωθεί μόνο του ενώ χαμηλώνει αν προσθέσουμε λίγο τυρί ή βούτυρο.

 

Επίπεδο ωρίμανσης του τροφίμου

Τα ώριμα φρούτα, όπως και τα λαχανικά παρουσιάζουν υψηλότερη τιμή γλυκαιμικού δείκτη σε σχέση με τα πιο άγουρα.

 

Μαγείρεμα

Όσο περισσότερο μαγειρεύεται ένα τρόφιμο τόσο ανεβαίνει η τιμή του γλυκαιμικού του δείκτη. Αυτό πρακτικά συμβαίνει γιατί με το μαγείρεμα χάνεται μέρος των φυτικών ινών και τα τρόφιμα οι υδατάνθρακες απορροφώνται πιο εύκολα και γρήγορα από τον οργανισμό.