ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ

Τι είναι η ενυδάτωση;

Ενυδάτωση είναι η επαρκής πρόσληψη των απαραίτητων για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού, υγρών.

 

Είναι ευρέως γνωστό πως ο ανθρώπινος οργανισμός αποτελείται κατά πολύ μεγάλο ποσοστό (περίπου 60% σε έναν ενήλικα) από νερό. Το νερό είναι απαραίτητο για την εξασφάλιση της επιβίωσης και της ομαλής λειτουργίας του οργανισμού καθώς επιδρά στο σώμα μας σε πολλά επίπεδα:

   Καλή λειτουργία του εγκεφάλου

   Αποβολή άχρηστων ουσιών του μεταβολισμού

   Εύρυθμη λειτουργία καρδιαγγειακού συστήματος

   Ομοιοστατικοί μηχανισμοί / Θερμορύθμιση

   Πέψη και απορρόφηση των τροφών

   Νεφρική λειτουργία

   Αρθρώσεις και μυϊκό σύστημα

   Ποιότητα και ελαστικότητα δέρματος

 

Τι είναι η αφυδάτωση;

Αφυδάτωση είναι η κατάσταση εκείνη κατά την οποία ο οργανισμός αποβάλλει περισσότερα υγρά από αυτά που προσλαμβάνει.

Ο ανθρώπινος οργανισμός αποβάλλει 2-3 λίτρα νερό την ημέρα τα οποία καλείται να αναπληρώσει μέσω ροφημάτων και τροφών. Κατά προσέγγιση, οι τροφές συνεισφέρουν κατά 20-30% στην αναπλήρωση των χαμένων υγρών και κατά το υπόλοιπο 70-80% το νερό και άλλα ροφήματα. Ιδιαίτερη προσοχή για αποφυγή αφυδάτωσης, απαιτείται σε ευαίσθητες ηλικιακές ομάδες όπως τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι, κυρίως τις ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες αλλά και σε αθλητές ή άτομα με αυξημένη φυσική δραστηριότητα, καθώς επίσης και σε έγκυες ή θηλάζουσες μητέρες.

 

Συνήθη αίτια αφυδάτωσης:

   Διάρροια

   Εμετός

   Χρήση φαρμακευτικών σκευασμάτων (διουρητικά)

   Ιδρώτας Πυρετός

   Έντονη άσκηση

   Πολύ υψηλές θερμοκρασίες

   Μειωμένη πρόσληψη υγρών

 

Πως θα καταλάβω αν είμαι επαρκώς ενυδατωμένος;

Η αφυδάτωση συχνά υποβόσκει χωρίς να γίνεται αντιληπτή από το ίδιο το άτομο καθώς τα συμπτώματά της δεν είναι πάντα τόσο εμφανή ή εύκολο να αναγνωριστούν. Για αυτό η μέριμνα για την σωστή ενυδάτωση είναι σημαντικό να αποτελεί ρουτίνα, καταναλώνοντας άφθονα υγρά ημερησίως και διατηρώντας ένα διαιτολόγιο πλούσιο σε φρούτα και λαχανικά, των οποίων η περιεκτικότητά σε νερό είναι αρκετά υψηλή.

Παράλληλα, στα θερμά κλίματα, στις ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού και σε συνθήκες που ευνοούν την αφυδάτωση είναι σημαντικό να μπορεί κανείς να γνωρίζει για να μπορεί να ερμηνεύσει σωστά, τα σημάδια που επιφέρει στον οργανισμού η απώλεια υγρών :

 

Συμπτώματα αφυδάτωσης:

Μειωμένη ποσότητα ούρων

Ούρα σκουρόχρωμα

Δίψα

Ξηροστομία ή/και οίδημα γλώσσας

Μειωμένη ικανότητα συγκέντρωσης

Αίσθημα κόπωσης

Πονοκέφαλος

Απώλεια αισθήσεων

Δυσκοιλιότητα

Η χρόνια αφυδάτωση σχετίζεται με πολλά προβλήματα υγείας όπως ουρολοιμώξεις, προβλήματα των νεφρών, υπόταση, καρδιαγγειακά προβλήματα κ.ά.